woensdag 4 april 2018

Vintage Shetland, Colourwork Knits en breiwerken

Deze week kwamen twee prachtige boeken binnen bij de Afstap, Colourwork Knits van Dee Harwick en the Vintage Shetland Project van Susan Crowford.
Het boek Colourwork Knits staat vol mooie kleurrijke patronen, veelal gebreid in intarsia met tweed garens van Rowan.


The Vintage Shetland Project staat vol schitterende foto's van (vooral) fair-isle gebreide truien, vesten, etc van toen en nu. Susan Crowford zette de patronen om naar hedendaagse draagbaarheid. Zulke mooie fair-isle patronen en kleuren. Het liefst wil ik meteen met eentje beginnen. Daarnaast is het heerlijk lezen over de geschiedenis van Shetland breiwerken.


Zelf breide ik deze week weer een stuk verder aan de Cornflower. De eerste rand is nu bijna af. Bij het breien van de rand is het nog steeds leuk om de kleuren mooi te laten verlopen. De twee lange zijkanten hebben per kant zo'n 400 steken. Ik heb uitgerekend dat een naald met ongeveer 800 steken een uur breien is. Deze rand bestaat uit een kleine 40 naalden, dat is dus een volle werkweek aan breiwerk. Waar haal ik de tijd vandaan?
Verder breide ik de Vanilla Latte Socks af binnen de tijd, het is een cadeau voor een jarige. Leuk gratis patroon op Ravelry. Voor de hiel kun je kiezen tussen een gewone hiel, versterkte hiel (zie foto) of Eye of Partridge hiel. Voor de tenen een keuze uit minderen aan de zijkanten en "Kitchener stitch" of "Star Toe". Ik koos voor de eerste optie, omdat ik denk, dat dit lekkerder zit aan je voeten.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten