woensdag 7 december 2016

Ene's scarf, Deens vest en kaarden & spinnen

De Ene's scarf is geblockt en ligt klaar om gedragen te worden.

Lang geleden kocht ik in Aarhus bij Tøndering Strik prachtige garens (Ito Rokku en Isager) om een vest te maken, een patroon in het Deens. Nu werd het hoogst de tijd het vest eens af te breien. Het lag stil vanwege een paar problemen, o.a.: het boord krult om. 
Hiervoor zijn een paar oplossingen (behalve het hele project uit te halen en opnieuw te breien). Je kunt achter het boord een biais bandje naaien. Of een gebreide tegenrand met dunner garen. Of, je haalt alleen het boord uit en breit dat opnieuw met dunnere naalden en misschien ietsje langer. Ik denk dat ik voor de laatste optie ga. Maar eerst verder met het project. Ik ben bijna klaar met de voor- en achterpanden. De mouwen worden van Isager Tvinni gebreid in boordsteek. Het garen zit op strengen. Om dit tot een bol te maken, doe ik de streng op een haspel en maak ik met de bollenwinder een bolletje. Dit is altijd een leuke onderbreking tijdens het breien. 

Omdat ik twijfels had over mijn breiwerken (hoe nu verder?), ben ik weer gaan kaarden en spinnen. Mijn klossen waren alle drie vol met wol. Dus bedacht ik, dat ik de witte wol die al lang op mijn klos zit te twijnen met de pastel kleurtjes die er ook al enige tijd opzitten. Zo kreeg ik twee klossen leeg. 

Nu ben ik zo blij met het resultaat, dat ik er een project mee heb bedacht. Er moet nog wel wat meer gekaard en gesponnen worden. Wordt vervolgd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten