woensdag 19 juli 2017

Silver, sok en Zweden (1)

Ruim voordat ik op vakantie ga, ben ik al bezig met te bedenken wat ik ga meenemen aan breiwerk(en). De voorwaarden zijn:
- niet teveel ruimte innemen, wel veel meters;
- een eenvoudig breiwerk en
- een wat moeilijker breiwerk.
Dus ook voor deze keer veel meters, weinig gewicht/volume. Het vest Silver van Helga Isager  (wol Isager Tvinni 10S) had grote voorkeur: veel meters, weinig gewicht en enigszins wat uitdaging. Met opzet breide ik hieraan thuis niet meer, zodat er voldoende voor in de vakantie overbleef. Met naalden 3 mm, brei gestaag door.

De ene cadeau sok is nog maar net af, ben ik alweer aan de volgende cadeau sokken begonnen. Dit keer van het garen Meilenweit, ooit een keer gewonnen bij het Sinterklaasspel wat we als groep van de SnB de Pijp altijd spelen. Zo werk ik mij langzaam door mijn "stash".
Rondreizend in Zweden met zoon, geniet ik vooral van de prachtige natuur.  Maar natuurlijk kijk ik ook hier naar wat er gaande is op wolgebied. Het eerste wat ik vond was in een boekhandel in Arvika, boeken over breien. Niet spannend genoeg om mee te nemen, wel heel erg leuk.
Enkele dagen later was ik in de plaats Mora. Daar zag ik als eerste een fantastische winkel met folkloristische artikelen: Mora Hemslöjd. Van klederdracht, tot handgesneden houtwerken en veel materialen en boeken over weven en een kleine beetje wol, vooral Mora (welk garen overigens niet uit dit plaatsje komt)!



Zij vertelde mij dat er in dit kleine stadje ook nog twee wolwinkels zaten. Het was zaterdagmiddag. De ene winkel was helemaal niet open op zaterdag. De andere, Stickstugan, ging helaas bijna dicht (15 uur). Dus ik kon nog net even rondkijken en wat kletsen met de eigenaresse. De winkel heeft twee eigenaresses, beide werken part-time in de winkel en hebben ernaast nog een andere baan. Het assortiment was verrassend leuk: van Ullcentrum tot Malabrigo, Onion tot Lovika. En natuurlijk kregen we het over twijnend breien (een oude Zweedse techniek). Ze liet meerdere wanten ervan zien.



Ik vertelde haar, dat mijn collega Carla hierover een prachtig boek heeft gemaakt (Lekker Warm)! En leuk, ze vertelde mij, dat ze het boek had.
's Avonds aangekomen op de plek van bestemming, bleken er in het halletje van de entre van de B&B ook handschoenen te liggen, getwijnd gebreid, te koop. Breien, het is een wereldwijd terug te vinden hobby, geweldig!


4 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijk vakantie. Kwam je wel goed uitgerust weer thuis? Heb je geen wol gekocht?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ben nog niet thuis, ook nog niet uitgerust, erg actieve vakantie! En volgende week weer een nieuw blog, vervolg van de reis :-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk verslag van een geweldige reis in een heel mooi land Hanneke, eigenlijk zou je na zo,n reis eerst eens even moeten uitrusten en alles laten landen.

    BeantwoordenVerwijderen