woensdag 18 mei 2016

nieuwe boeken en oud vest Noro

De laatste weken kwamen er een aantal nieuwe boeken in de Afstap. Het boek Wilder van Kim Hargreaves. ook dit keer weer prachtige modellen.
Zomerse projecten met een aantal korte vestjes en veelal ronde halzen. Een ander schitterend boek is "Springtime" van Marie Wallin. Er staan niet veel projecten in, maar die erin staan zijn prachtig.
Het boek Estonian Knitting (1) spant de kroon. Hierin staan allerlei Estlandse technieken op breigebied en daarnaast ook nog eens heel veel kleine patronen van een stuk fair-isle, kant of andere breisels. Heel erg inspirerend. Dit is deel 1, er volgen er nog twee!
Afgelopen weekend kwam ik voor een project net wat meters tekort. Ik zocht naar een restje wol, wat er heel erg op leek. Ik vond het niet. Maar wat ik wel tegenkwam, is een onaf breiwerk wat ik jaren en jaren geleden heb gekocht in Aachen bij Görg & Görg. Van het vest brei je eerst de bovenkant in tricotsteek, verticaal. Daarna volgt de rand in kantbreiwerk, deze komt er horizontaal op. Ik weet, dat ik toendertijd het vest zag hangen en er helemaal weg van was. Ik denk dat vooral het feit, dat de strepen-kleuren twee verschillende richtingen opgaan, het effect zo mooi maakten. En van tricotsteek naar kantsteek geeft ook een apart effect. Ik denk, dat ik voorlopig even aan dit vest zal breien, het is weer te leuk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten