woensdag 5 augustus 2020

Reparatie, herstel en hergebruik

Jaren geleden breide ik het vest Maggie van Kim Hagreaves van de Felted Tweed in de kleur Duck Egg. Ook al weer jaren geleden belande dit vest in de reparatiemand, omdat ik door de ellebogen was gegaan. De gaten heb ik eerst gestopt en eindelijk heb ik elleboogstukken gebreid, zodat ik dit vest in het najaar weer kan dragen. 

Daarnaast heb ik ook nog een wat ouder project opgepakt van de Ito Kinu. Ik begon deze shawl Greenlight met resten van de Kinu. Maar ik moest er natuurlijk toch weer garen bijkopen, waardoor ik straks weer nieuwe resten heb 🙃. Het project werkt verslavend met alle verkorte toeren. 
Nu ik toch bezig ben met oude projecten, resten en reparaties; mending en visable mending is al langere tijd "hot". In het kader van gebruik en hergebruik, past het heel goed, om kleding te repareren. En waarom dan niet vrolijk en duidelijk aanwezig? Heleen Klopper heeft op het dichten van gaatjes, enige tijd terug, een schitterend concept bedacht: Woolfiller. Met wol, kussentje en viltnaald, repareer je zichtbaar of min of meer onzichtbaar de gaatjes in je wollen vest. Of je gaat aan de slag met stoppen. Dit Japanse boekje geeft prachtige voorbeelden. Voor mij werkt het in ieder geval heel inspirerend. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten