woensdag 6 januari 2021

Tutorial: tubular cast off in 1x1 rib

Allereerst wens ik iedereen een heel goed en gezond 2021!

De "tubular cast off in 1 x 1 rib, ziet er een beetje uit als een afkanting als "rolletje". Het wordt ook wel een genaaide afkanting genoemd. Bij een machinaal gemaakt breiwerk, ziet het er ook zo ongeveer uit. Hier beschrijf ik een voorbeeld van een "tubular cast off" voor een boordsteek 1 x 1 recht/averecht.
Neem een lange draad, want deze techniek vergt veel garen. In de eerste steek van je breiwerk, steek je naald en draad in alsof je een rechte steek breit. Vervolgens haal je de steek van de breinaald. 
Steek dan de naald in de tweede steek van de breinaald, alsof je averecht breit. Haal de naald en draad er doorheen en laat de steek staan. 
Steek vervolgens de naald en draad in de eerste steek, alsof je averecht breit en laat de steek van de naald afglijden. 
Steek dan de naald en draad van de achterkant af tussen de laatste twee steken door naar voren en trek zachtjes aan. En vervolgens steek je de naald en draad in de 2e steek van de breinaald en pak alleen het voorste pootje van de steek, haal de naald en draad naar achteren door. Herhaal dan weer vanaf het begin.
Deze afkanting gebruikte ik bij de uiteinden van het vest Big Love van Ankestrick gebreid van Rowan Kid Classic. Een heel geschikt garen voor dit super leuke vest om te breien. 
De laatste tijd ben ik helemaal fan van Anna-Johanna een jonge fanatieke Finse ontwerpster, die erg leuk en goed bezig is op breigebied en social media. Overenthousiast ben ik eind vorig jaar begonnen aan het vest Budding van de Felted Tweed. Dit garen heeft afgelopen seizoen veel nieuwe kleuren erbij gekregen, dus de meest mooie combinaties zijn mogelijk. De yoke breien van dit vest is een heerlijke klus. Ondanks dat er ook vijf naalden met drie kleuren tussen zitten. Het vest brei ik in fair isle techniek, maar het gedeelte met drie kleuren, daarvoor gebruik ik voor één kleur de intarsia techniek (in dit geval hing ik er losse draden aan). 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten