woensdag 17 januari 2018

Knopen links of rechts

Hoewel mijn Aspens vest nog niet klaar is, ben ik vast bezig met het uitzoeken van knopen hiervoor. De knoop kan best bepalend zijn over hoe je project eruit gaat zien: opvallend of juist niet de aandacht vragend. Op het vest Kaizen had ik mooie koperkleurige knoopjes. Het voegde iets toe aan dit eenvoudige vest. Maar de knopen waren net iets te klein, waardoor ze steeds door het knoopsgat schoten. Het vest droeg ik daarom weinig, dit vroeg om een oplossing! Ik kon de knoopsgaten omsingelen of de knopen vervangen. Ik heb besloten de knopen te vervangen door iets grotere knopen. Het zijn nu eenvoudige knopen die minder de aandacht vragen en het belangrijkste: de knopen blijven dicht!

Het Aspens krijgt na wat wikken en wegen, prachtige knoopjes, die toch in het geheel passen (de onderste foto).

En aan welke kant maak je nu de knopenbies en waar de knoopsgaten, links of rechts? En waarom? Bij vrouwen zitten de knopen over het algemeen op de linker kant. Eén van de deelnemers van één van mijn cursussen kwam hiervoor met een hele leuke verklaring. Mannen liepen vroeger rechts van hun partner. Zo konden ze, met een knopenbies aan de linker kant, niet bij de vrouw naar binnen gluren, mochten de openingen wat wijken. Op internet vind ik meerdere verklaringen hiervoor en ook die stammen van lang geleden: vrouwen werden gekleed door "kleedmeisjes", om het hen gemakkelijk te maken, de status van de man, om het mannen gemakkelijker te maken, mannen hadden speren in hun rechter hand, zo konden ze gemakkelijker hun knopen openen, enz.). Ik hou het maar bij de verklaring van Mevrouw I.

Hier nog even het vervolg van de eerste Turnalar sock, zo enorm leuk om te breien! De onderkant maakte ik per ongeluk iets anders dan het patroon. Zo vind ik het ook mooi.


1 opmerking: