woensdag 26 juli 2017

Zweden (2) en sokken in de maak

Reizend door Zweden, verbleven we in Rättvik. Ook daar een wolwinkel gevonden, Garn Centrum i Rättvik. Leuk assortiment: Ullcentrum, Järbo, Madeline Tosh, Regia, Sandnes, etc. Daarnaast ook wat borduurartikelen.


Vervolgens doorgereisd naar de Baltische kust, het plaatsje Bergby. Een heel klein dorpje, met zelfs daar een wolwinkeltje. Helaas lukte het niet om binnen die dagen daar naartoe te gaan.

Tijdens een middagje Gävle ook aldaar een wolwinkel gevonden en bezocht: Garnet. Een wat spannender assortiment met veel natuurlijke garens (wol, katoen, zijde, linnen, etc en combinaties ervan): Hjerte, Onion, Fonty, Ullcentrum en vele andere garens: leuke winkel!




Ik kocht daar twee bolletjes sokkengaren van Onion en had er meteen een plan mee. Het garen bestaat uit 75% wol 25% brandnetel. Het prikt niet :-).
De 'cadeausokken" in de wacht gezet en begonnen met dit nieuwe garen. Het breit lekker, een klein beetje zoals katoen. Na een tijdje de "sok" voor zover klaar gepast. Het zit aardig strak en heeft weinig rek. Als ik het had geweten, had ik of iets losser gebreid of iets dikkere naalden gebruikt (nu op 2,25 mm). Maar ik ben enthousiast genoeg om door te breien en eventueel nog een keer hiervan sokken te breien. Al hangt dit ook af van hoe sterk het garen is en hoe de sokken blijven na dragen en wassen.
In Gävle ook wat wildbreien/haken gespot.




Inmiddels ben ik weer thuis, maar volgende week volgt nog één keer een blog over Zweden!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten