woensdag 13 mei 2015

melkschapen in d'Acremont

Schitterende wandeltochten en een fietstocht gemaakt in de Ardennen.

Naast fysieke inspanning, heb ik me in de vakantie natuurlijk ook met wol bezig gehouden, voornamelijk met breien.

Nu vroeg ik me al langer af, hoe het zit met schapen/wol/vachten/melk. De kans deed zich voor, een melkschaap-veehouderij te bezoeken: La Bergerie D'Acremont. Zeer gastvrij werden we rondgeleid op deze melkschapen boerderij. Barbara en Peter verzorgen/melken 150 melkschapen. Ze maken en verkopen zelf de producten (voornamelijk kaas) en het mooie is dat alle producten zonder toevoegingen worden gemaakt.

En wat gebeurt er met de wol van deze schapen? In de laatste ruimte waar we kwamen, stond een kast met wol! Een spinnewiel en zakken wol. Het spinnewiel met de zakken wol was voor de volgende dag, waar iemand een schoolklas hierover ging vertellen.
Sinds kort laten ze van de vachten van hun eigen schapen ook wol spinnen en deze gaat weer in de verkoop. Natuurlijk heb ik een strengetje gekocht om t.z.t. uit te proberen. Niet gedacht, maar de wol voelt behoorlijk zacht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten